Batman v Superman: Review și Explicații

Batman v Superman: Dawn of justice, e, după cum spuneam în review-ul fără spoilere, un film bun. Dacă la prima vizionare mi s-a părut bun, la a doua vizionare mi s-a părut și mai bun. Cred că prima dată am fost super atent la tot ce se întâmpla și nu am putut să mă bucur de poveste, dar a doua dată am fost mai relaxat și experiența a fost mult mai bună.

Acest review conține spoilere, așa că dacă nu ați văzut filmul, nu citiți mai departe. Puteți să citiți review-ul meu fără spoilere sau să vizionați cele 5 motive pentru care să mergeți la film. După ce ați văzut filmul, puteți să vă întoarceți la acest review pentru a afla care este părerea mea despre acest film și pentru alte explicații.

Povestea

Batman v Superman: Dawn of Justice spune mai multe povești. Avem povestea lui Superman care încearcă să salveze cât mai multă lume. Părerile despre el sunt împărțite, fiind iubit de cei pe care îi salvează și urât de restul oamenilor, care încă îl invinuiesc pentru cele întâmplate în bătălia cu Zod, cum este tipul în scaun cu rotile, sau care îl învinuiesc pentru acțiunile altor personaje – tipa de la audieri.

O scenă importantă este cea cu Louis Lane care îi spune lui Superman ca el este învinuit pentru cele întâmplate în deșert. Superman răspune că nu îi pasă de ce cred ceilalți oameni, el dorind binele tuturor, chiar dacă este neînțeles.

Avem povestea lui Batman, care a fost prezent în Metropolis în momentul în care Superman s-a luptat cu Generalul Zod. În acele momente de distrugere Bruce Wayne a pierdut o clădire plină cu angajați. În acea clădire era și Jack, un personaj care părea a fi important pentru Bruce (partener de afaceri și/sau prieten). Trebuie să înțelegem că deși în momentul în care se petrece acțiunea filmului, Alfred îi prezintă lui Bruce un Superman care salvează oameni, Bruce încă mai are acea imagine a lui Superman distrugând Metropolisul în lupta sa cu Zod. Timp de 18 luni, cât zice filmul că a trecut de la acea luptă, Bruce, care a pierdut prieteni, angajați și bani, îl vede pe Superman ca pe un inamic, și de aceea vrea să îl oprească.

Povestea lui Lex Luthor, care, provenit dintr-o familie săracă din Germania încearcă să scape de Superman. În discuțiile sale cu senatorul Finch își amintește de tatăl său care ridica flori spre dictatori iar la întâlnirea cu Superman vorbește din nou despre tatăl său, care îl abuza. Comportamentul său ciudat ar putea izvorî din această relație dificilă cu tatăl său. Lex îl urăște pe Superman pe de o parte pentru distrugerile provocate, și pe de altă parte, părerea mea, pentru că Superman este un om cu superputeri, iubit de o parte a lumii, care nu a făcut nimic pentru a avea aceste superputeri. Lex, deși a moștenit compania tatălui său, a suferit abuzuri și a muncit mult pentru a putea rămâne la conducerea companiei. De aici vine și această dorință de a-l distruge pe Superman, un om care nu a făcut nimic pentru a ajunge în poziția de super-om, poziție mai înaltă decât Lex, care a suferit și a muncit pentru a ajunge unde este.

Și mai avem povești secundare: povestea Senatorului Finch, care încearcă să afle adevăratele intenții ale lui Superman, și povestea lui Louis Lane, care încearcă să descopere originea glonțului, poveste la care nu i-am prea văzut rostul.

Nightmare scene

Scena în care vedem un viitor postapocaliptic în care Batman conduce o rezistență împotriva lui Superman. Această scenă este inspirată din Injustice: Gods Among Us, în care Louis Lane este ucisă și Superman își pierde speranța în omenire și decide să devină conducătorul ei. În această versiune a viitorului se pare că este prezent și Darkseid, simbolul lui fiind prezent dar și parademons, umanoizii înaripați, care sunt minionii lui. Aici, Flash își face apariția prin vis lui Bruce Wayne și îl avertizează  cu privire la Superman, spunându-i că Louis Lane este cheia și ca nu trebuie să pățească nimic.

batman v superman

Batman v Superman

Cum am zis și mai sus, Batman, îl consideră pe Superman un inamic care ar putea distruge totul când vrea și de aceea vrea să îl oprească. Acest lucru este alimentat și de mesajele scrise cu roșu pe ziare (care au venit din partea lui Lex Luthor – îi spune asta lui Superman).

Superman, deși pare că motivul său pentru a se lupta cu Batman este unul pueril, nu este așa. E adevărat că în benzile desenate Superman are o grămadă de puteri, una dintre ele fiind și recunoașterea ritmului inimii unei persoane, în acest univers al filmelor DC se pare că nu are acestă putere. (O altă putere prezentă în benzile desenate care lipsește din film este respirația de gheață). Deci, pentru cei care spun că ”De ce nu s-a plimbat prin oraș să o găsească pe mă-sa?”, răspunsul e : pentru că nu se face nici o precizare că ar avea astfel de puteri de detecție a persoanelor. (În cazul lui Louis, când lovește scândurile sub apă, acolo aude ceva, e total diferit de situația cu mama lui).

Să revenim la lupta dintre cei doi: Pe de o parte îl avem pe Superman, care încearcă să îi spună lui Batman de 2 ori ce se întâmplă cu adevărat și pe cealaltă parte îl avem pe Batman, care nu îl ascultă și continuă să îl atace. Desigur, problema putea fi rezolvată printr-un dialog scurt, dialog care nu s-a materializat din cauza lui Batman, care îl ignora complet pe Superman când acesta încerca să vorbească. Singura șansă a lui Superman pentru un dialog era să îl pună la punct pe Batman, lucru care nu s-a îmntâmplat.

Sfârșitul luptei, unde unii au spus ”WOW, pe mamele lor le cheama la fel, de aia nu se mai bat? Ce prostie!” nu e deloc așa. Lupta dintre Batman și Superman, e o luptă dintre un tip care și-a văzut părinții omorâți în fața lui când era copil și un tip de pe o altă planeta care a reușit să se întegreze într-o lume străină cu ajutorul părinților săi. (Vă mai amintiți faza de la școală din Man of Steel când mama lui vine să îl ajute?). Când Batman aude că mama lui Superman e în pericol, nu mai are în față o ființă cu superputeri care ar putea distruge totul într-o secundă, are în față un om neajutorat și lipsit de puteri, la fel cum era el în fața omului care i-a ucis părinții. (De aceea apare în acest moment scena cu părinții lui în timp ce erau omorâți).

Astfel că Batman nu vrea să permită altui om să i se întâmple ce i s-a întâmplat lui.  Ăsta e adevăratul motiv pentru care lupta se incheie, pentru că Batman se identifică cu Superman în acele momente. Batman devine pentru Superman ceea ce micul Bruce Wayne avea nevoie în acele momente tragice din viața lui.

Doomsday

Lupta finală împotriva lui Doomsday a fost  plină de acțiune. Deși Doomsday nu a fost creat ca în benzile desenate, originea lui fiind schimbată în film, acesta și-a păstrat în mare parte puterile. În benzile desenate, Doomsday este mult mai vechi și a călătorit pe mai multe planete, unde a murit și a înviat de fiecare dată mai puternic până a ajuns pe Pământ și a fost oprit de Superman. Lupta a fost pe cât se poate de reală, Superman și Wonder Woman ținând piept creaturii iar Batman… Batman a făcut și el ce a putut :)). Partea în care Superman e lovit de o rachetă atomică e luată din The Dark Knight Returns și partea în care Superman moare, e luată din The Death of Superman.

Wonder Woman

Wonder Woman este un ”invitat special” în acest film și probabil una dintre cele mai bune părți (pe lângă scena de luptă cu Batman). Am văzut oameni pe internet spunând că a fost prea puțin în film, dar cred că oricum o foloseau cineva tot nu era mulțumit. Că au folosit-o asa, e prea puțin, dacă o foloseau mai mult, era prea mult. (”Că filmul e Batman v Superman, ce face Wonder Woman în film așa mult?”).

Cameo

Cameo-urile din acest film sunt Flash, de 2 ori, Aquaman și Cyborg. După mine, aceste cameo-uri puteau fi introduse altfel. De exemplu puteau fi introduse foarte subtil în partea de început a filmului când Bruce vine în Metropolis. Aquaman putea fi prezentat undeva în Oceanul Indian în timp ce Superman se lupta cu The World Engine, Flash putea fi prezentat văzând la TV ce se întâmplă și în următoarele secunde în Metropolis și Cyborg putea fi rănit de distrugerile provocate de lupta.

Dar, Aquaman a apărut in apă ieșind dintr-o mini peșteră subacvatică, Flash oprind o spargere la un magazin și Cyborg într-un clip înregistrat de tatăl său în timp ce încerca să îl salveze.

În ceea ce îl privește pe Cyborg, se poate vedea cum acesta este fuzionat cu un cub. Acest cub este un ”motherbox”. Motherbox-ul este un computer viu. Pe de o parte este o ființă vie și pe de altă parte este un computer extrem de avansat. Aceste obiecte pot vindeca (în benzile desenate îl vindecă pe Darkseid) sau pot crea Boom Tubes, prin care se poate călători în alte parți ale universului.

Aceste motherbox pot fi văzute și într-o scenă ștearsă din film (dar care probabil va apărea în varianta de 3 ore de pe dvd) în care Lex Luthor se află într-un fel de transă în fața unui extraterestru care probabil îl învață despre ele.

Această scenă + cea în care Lex îi spune navei să îl învețe se leagă de ultima scenă cu el în care spune ”He is coming”. Computerul navei îi spune că poate să îl învețe lucruri din peste 100.000 de lumi și astfel poate a reușit să afle de existența lui Darkseid. (Darkseid, dacă nu știți, e cel mai rău/puternic tip din Universul DC. Probabil sunteți mai familiarizați cu Thanos, din Universul Marvel –> Darkseid a fost primul 🙂 ).

Filmul se termină cu moartea lui Superman și cu Bruce hotărât să îi aducă pe ceilalți meta-oameni împreuna. În Batman v Superman: Dawn of Justice, Superman este prezentat în aceeași lumină mesianică în care a fost prezentat în Man of Steel. Dacă în primul film a fost prezentat pentru prima dată lumii, în acest film Superman are atât urmăritori cât și oameni care nu au încredere în el. Lui Superman nu îi pasă ce cred acei oameni, dar cu toate acestea vrea să îi salveze dacă au nevoie de el. Astfel se sacrifică pentru întreaga omenire și prin acest proces o salvează. Ultimul cadru al filmului prezintă o revenire la viață a lui Superman. Cum va fi abordată această revenire, urmează să vedem în Justice League Part 1.

Personajele, chiar dacă nu sunt ceea ce unii oameni se așteptau (Lex Luthor) sunt interpretate bine. Wonder Woman e incredibilă și de abia aștept filmul ei solo. Batman este în opinia mea cel mai bun Batman dar și Bruce Wayne de pe marele ecran. Superman este mai bun decât în Man of Steel.

Acum, pentru mine, și nu vreau să zic că sunt expert în benzi desenate, dar înțeleg unele lucruri din Universul DC, acest film după a 2-a vizionare, este de 9/10. Pentru cei nefamiliarizați cu acest Univers, înțeleg perfect dacă îi dau o notă mai mică. Îmi place acest film deoarece nu oferă totul pe tavă – partea negativă a acestui lucru este că cei nefamiliarizați nu înțeleg unele lucruri și de aici vine și nota mai mică.

Per total, Batman v Superman: Dawn of Justice este un film bun, un început solid pentru Universul DC și aștept să văd și celelalte filme. Următorul film este Suicide Squad și sunt curios cum o să explice cele întâmplate în BvS sau dacă Lex Luthor o să joace un rol în acest film.

Tu ce părere ai despre Batman v Superman: Dawn of Justice?